ИСТОРИЈА И ТРАДИЦИЈА ТОПОЛЕ

Путник који се обрео у Тополи, нашао се у центру предела који је природа тако издашно подарила сваковрсним биљним покривачем и плодовима. И само име Тополе то потврђује. Међутим, у последња два века Топола је и нешто знатно више. Ово насеље, опевано почетком прошлог века у последњем романтичарском узлету правог народног јуначког епског песништва, у историји књижевности означеног као циклус ослобођења Србије, постало је синоним борбе за слободу, не само у овом пределу, већ и знатно шире, чак у балканским оквирима. У овом пределу, у којем је природа показала све дражи свога обиља, и слобода је проговорила на сав глас. Наћи се у Тополи, значи бити на самом извору новије српске историје.
 околини стекли учинили су да је у овом пределу, тако благодатном, људско присуство забележено од најранијих времена. На дванаест километара од Тополе, према западу, у брду Рисовача (названој по опакој звери рису), налази се истоимена пећина, станиште палеолитског човека. У праскозорју цивилизације, као што је познато, неандерталац се по правилу настањивао уз речне токове, који су услед непроходности шума били истовремено и услов опстанка, и сигурни оријентири, и најповољнији путеви. Већ даље низводно, на пет километара до Тополе, уз реку Кубршницу, која запљускује подножје Рисоваче, налази се у селу Бања људско станиште које припада неолиту. Мада на етнографским картама из античког времена Шумадија представља чистину, како констатује Fanula Papazoglu, „археолошка истраживања су, међутим, показала да је у халштатско доба овде цветала материјална култура сродна култури западно од Дрине и да се та култура надовезује на бронзанодопску без видног прекида”. Осим у самој Тополи, античка налазишта су и у околним местима – Клоки, Липовцу, Маскару.
околини стекли учинили су да је у овом пределу, тако благодатном, људско присуство забележено од најранијих времена. На дванаест километара од Тополе, према западу, у брду Рисовача (названој по опакој звери рису), налази се истоимена пећина, станиште палеолитског човека. У праскозорју цивилизације, као што је познато, неандерталац се по правилу настањивао уз речне токове, који су услед непроходности шума били истовремено и услов опстанка, и сигурни оријентири, и најповољнији путеви. Већ даље низводно, на пет километара до Тополе, уз реку Кубршницу, која запљускује подножје Рисоваче, налази се у селу Бања људско станиште које припада неолиту. Мада на етнографским картама из античког времена Шумадија представља чистину, како констатује Fanula Papazoglu, „археолошка истраживања су, међутим, показала да је у халштатско доба овде цветала материјална култура сродна култури западно од Дрине и да се та култура надовезује на бронзанодопску без видног прекида”. Осим у самој Тополи, античка налазишта су и у околним местима – Клоки, Липовцу, Маскару.Становништво налазећи се вековима на историјској ветрометини и удару разних војски које су овуда надирале, Шумадија је стално мењала и допуњавала састав свог становништва. Мало је области у Југославији које имају тако сложену структуру становништва као што га има Шумадија. А од четрнаест предеоних целина (области) колико их у етнографском смислу има Шумадија, подручје Горње Јасенице, у које спада и Топола са околином, представља најсложенији мозаик у погледу порекла становништва.
Према испитивањима Боривоја М. Дробњаковића почетком XX века, становништво Тополе и околине, осим староседелачких породица, које чине 6,11 одсто домаћинстава, 93, 89 одсто домаћинстава припада досељеницима из осталих области Југославије. Шумадија је вековима била млин у којем је стваран нарочити тип становништва, названих Шумадинци, као изразити представници српског народа. Овај тип је настао мешањем и уједначавањем најразноврснијих народних елемената који су се овде стицали. Пролазили су овим подручјем ратни вихори, смењивале и поново враћале управе разних царевина, расељавало и усељавало становништво, захваћено чак и двема великим сеобама, од којих једна изузетно великих размера (1690), али је народ увек налазио начина и снаге да преживи , никад не напуштајући мисао о коначном ослобођењу. Премда изложен сталним одмаздама, народ је давао отпора, посебно у организованој хајдучији због које је унутрашњост ових крајева туђинским властима увек била несигурна. Шумски заклон је био непокориво царство слободе. Тај утисак је био још свеж у прошлом веку, па је француски политичар и публициста Жозеф Ренак, пропутовавши 1879. године Шумадијом, записао: „Свето дрвеће, од којих се свако, у данима опасности, претвара у хајдука”.
Етнолог Миле Недељковић,
„Топола, Карађорђев град, Опленац”, Топола, 1991.


