На основу Закона о потврђивању споразума о зајму (Пројекат „Чиста енергија и енергетска ефикасности за грађане“) између Републике Србије и Међународне банке за обнову и развој („Службени гласник РС – Међународни уговориˮ, број 6/22), Уговора о суфинансирању програма енергетске санације породичних кућа и станова који спроводи општина Топола,број 003836671 2025/61 од 13.10.2025. 8 (наш број 40-71/2025-05- II од 13.10.2025) члана 19. Правилника о суфинансирању мера енергетске санације, породичних кућа и станова у оквиру пројекта „Чиста енергија и енергетска ефикасности за грађане“, Јавног позива за учешће директних корисника (привредних субјеката) у спровођењу мера енергетске санације породичних кућа и станова на територији општине Tопола (020-670/2023-05-II од 23.08.2023. године) и одлуке општине Топола о расписивању јавног позива за суфинансирање мера енергетске санације породичних кућа и станова, објављује се,
ЈАВНИ ПОЗИВ
за суфинансирање мера енергетске санације породичних кућа и станова на територији општине Топола за 2025. годину
У складу са чланом 19. Правилника расписује се Јавни позив за суфинансирање мера енергетске санације породичних кућа и станова на територији општина Топола за 2025. годину ( у даљем тексту: Јавни позив). Мере енергетске санације спроводе се кроз сарадњу са привредним субјектима који се баве производњом, услугама и радовима на енергетској санацији стамбених објеката.
Циљ спровођења мера енергетске санације породичних кућа и станова је унапређење енергетске ефикасности у стамбеном сектору и повећано коришћење обновљивих извора енергије у домаћинствима, као и унапређење енергетске ефикасности стамбених објеката за грађане који имају статус социјално рањивих лица на територији општине Топола.
- ПРЕДМЕТ СУФИНАНСИРАЊA МЕРА ЕНЕРГЕТСКЕ САНАЦИЈЕ
Предмет Јавног позива је спровођење следећих мера енергетске ефикасности:
1)замена спољних прозора и врата и других транспарентних елемената термичког омотача
Ова мера обухвата и пратећу опрему за прозоре/врата, као што су окапнице, прозорске даске, ролетне, капци и др, као и пратеће грађевинске радове на демонтажи и правилној монтажи прозора/врата, као што је демонтажа старих прозора/врата и одвоз на депонију, правилна монтажа прозора, обрада око прозора/врата гипс-картон плочама, глетовање, обрада ивица и кречење око прозора/врата са унутрашње стране зида.
- Спољна столарија са следећим минималним техничким карактеристикама (U-коефицијент пролаза топлоте):
- U≤ 3 W/m2К за комплетан прозор ( када је атест рађен за цео склоп стакла и рама ) ;
- U≤ 3 W/m2К за остакљење прозора и балконских врата ( када је атест рађен за транспарентне површине );
- U≤ 3 W/m2К за профиле прозора и балконских врата ( када је атест рађен за рам );
- U≤ 6 W/m2К за врата ка негрејаним просторима;
- Наведени услови за коефицијенте пролаза топлоте важе осим у случају да је условима завода за заштиту споменика културе, или неког другог надлежног органа, прописано другачије.
2)постављања термичке изолације спољних зидова, подова на тлу и осталих делова термичког омотача према негрејаном простору
У оквиру ове мере могуће је извршити набавку и уградњу материјала за
термичку изолацију спољних зидова/подова са свим слојевима потребним за употребу као што су лепкови, рабиц мрежица, фолије, цементна кошуљица, хидроизолација, завршни слој зида или пода. При уградњи изолације спољних зидова неопходно је извршити и изолацију топлотних мостова односно дела спољних зидова на саставу са међуспратним конструкцијама. Прихватљивим трошком се сматра и изолације негрејаног подрума (сокла).
Овом мером је неопходно испунити следеће критеријуме енергетске ефикасности:
- Минимална дебљина термичке изолације на спољним зидовима мора износити 10 цм, осим ако не постоји техничка могућност да се постави та дебљина изолације;Наведени услов за минималну дебљину изолације важи осим у случају да је условима завода за заштиту споменика културе, или неког другог надлежног органа, прописано другачије.;
3)постављања термичке изолације испод кровног покривача или таванице
У оквиру ове мере могуће је извршити и уградњу и набавку минералне вуне за термичку изолацију крова или таванице изнад грејаног простора, Ова мера
може обухватити, у случају да је оштећен кровни покривач и хидроизолациони кровни систем, и грађевинске радове на замени хидроизолације и других слојева кровног покривача, као и лимарске радове, али не и радове на замени конструктивних елемената крова.
Овом мером је неопходно испунити следеће критеријуме енергетске ефикасности:
– Минимална дебљина термичке изолације крова или таванице изнад грејаног простора мора износити 20 цм, осим ако не постоји техничка могућност да се постави та дебљина изолације Наведени услов за минималну дебљину изолације важи осим у случају да је условима завода за заштиту споменика културе, или неког другог надлежног органа, прописано другачије.;
4)замене постојећег грејача простора на чврсто гориво, течно гориво, природни гас* или електричну енергију (котао или пећ) ефикаснијим котлом на_гас,
У оквиру ове мере могуће је извршити замену постојећег грејача простора и набавку и инсталацију ефикаснијег котла на природни гас.
Овом мером је неопходно испунити следеће критеријуме енергетске ефикасности:
– Минимални степен корисности котла (грејача простора) који користи природни гас мора бити најмање 90%. Котао мора бити опремљен прописима
предвиђеним функцијама сигурности и функцијом аутоматске регулације, као што је регулација температуре у разводном воду и слично;
НАПОМЕНА:
* Могуће је извршити замену постојећег котла на природан гас који је уграђен у периоду дужем од 15 година од објављивања овог Јавног позива и набавку и инсталацију кондензационог котла на природни гас са минималним степеном корисности једнаким 100%.
** Не субвенционише се израда пројекта и извођење радова на гасној инсталацији
5) замене постојећег грејача простора на чврсто гориво, течно гориво или електричну енергију (котао или пећ) ефикаснијим котлом на биомасу
У оквиру ове мере могуће је извршити замену постојећег грејача простора и набавку и инсталацију ефикаснијег котла на биомасу (дрвни пелет, брикет,
сечка). У примени ове мере следећи критеријум енергетске ефикасности мора бити испуњен:
- Минимални степен корисности котла на биомасу (грејач простора) (дрвни пелет, брикет, сечка) мора бити најмање 85%. Котао мора бити опремљен прописима предвиђеним функцијама сигурности и функцијом аутоматске регулације, као што је регулација температуре у разводном воду и слично;
6) уградња топлотних пумпи
У оквиру ове мере предвиђена је уградња следећих топлотних пумпи: топлотна пумпа ваздух-ваздух (код примене овог типа топлотних пумпи потребно је уградити одговарајући број јединица да би се покрио капацитет грејања целог грејаног простора, топлотна пумпа ваздух-вода, топлотна пумпа земља-вода (са хоризонталним колекторима или са геосондама) или топлотна пумпа вода- вода. При примени ове мере није обавезна замена постојећег котла или пећи. Топлотна пумпа мора да има минимални SCOP (сезонски коефицијент грејања) према извору топлотне енергије:
- Ваздух, више од 3,4;
- Земља, више од 4,0;
- Вода, више од 4,5;
- У случају када не постоји сертификат којим се доказује вредност SCOP, потребно је доставити сертификате за вредности коефицијента грејања за COP( -7°C ), COP( +2°C ) и COP( +7°C ) за спољашње температуре -7°C, +2°C и +7°C. Тада се SCOP израчунава по формули:
SCOP = 0,3 * COP( -7°C ) + 0,4 * COP( +2°C ) + 0,3 * COP( +7°C ).
- Овако добијена вредност се упоређује са наведеним минималним вредностима SCOP.
7) замене постојеће или уградња нове цевне мреже, грејних тела и пратећег прибора.
Ова мера се састоји од замене/уградње: (i) електронски регулисаних
циркулационих пумпи, (ii) цевне мреже са изолацијом, (iii) грејних тела као што су радијатори, „fan-coil“ апарати, цеви подног грејања и сл., укључујући термостатске вентиле, (iv) система регулације и контролних уређаја (балансних вентила, разделника, регулатора протока), (v) уређаја за мерење топлоте, као што су калориметри и (vi) акумулатора топлоте. Ова мера се може применити само заједно са неком од појединачних мера из става 1, тачка 4) или 5) или 6) из овог одељка или пакета који садржи наведене мере. Мера ће се суфинансирати са уделом до 50% бесповратних средстава, ако се примењује са неком од наведених појединачних мера или одговарајућим уделом у случају примене основног, стандардног или напредног пакета;
8) уградња соларних колектора у инсталацију за централну припрему потрошне топле воде;
9) уградња соларних панела и пратеће инсталације за производњу електричне енергије , уградњa двосмерног мерног уређаја за мерење предате и примљене електричне енергије и израде неопходне техничке документације и извештаја извођача радова на уградњи соларних панела и пратеће инсталације за производњу електричне енергије који су у складу са законом неопходни приликом прикључења на дистрибутивни систем. Снага соларних панела не може бити већа од одобрене снаге мерног места, која је наведена у рачуну за утрошену електричну енергију, а максимално до и једнако 10,8 kW;
10) Израда техничке документације у складу са Законом о планирању и изградњи који спроводи општинска служба за урбанизам и грађевинске послове (за меру уградње котла и гасних инсталација је потребна израда техничке документација односно решење за одобрење за извођење радова по члану 145.закона о планирању и изградњи )
Све наведене мере су примењиве за породичне куће, а за станове се могу применити само мере наведене под тачкама 1), 4), 6) и 7).
Мере под тач. 7) и 10) се не убрајају у појединачне мере јер нису предвиђене за самосталну примену.
За лица која припадају социјално рањивим категоријама и која станују у породичним кућама примењиве су мере 1), 2), 3), 4), 5), у оквиру тачке 6), топлотне пумпе ваздух-ваздух, 7) и 10), а за лица која станују у становима се могу применити мере наведене под тачкама 1), 4), у оквиру тачке 6), топлотне пумпе ваздух-ваздух, 7) и 10)
II.КОРИСНИЦИ БЕСПОВРАТНИХ СРЕДСТАВА ИЗ КАТЕГОРИЈЕ СОЦИЈАЛНО РАЊИВИХ
Крајњи корисници бесповратних средстава су социјално рањиве категорије грађана који станују у породичним кућама и становима и испуњавају следеће услове:
- Услови у погледу статуса (неопходно је да испуњава један од следећих услова):
- да члан домаћинства има статус енергетски угроженог купца на основу Уредбе о енергетски угроженом купцу(„Службени гласник РС“, бр. 137 од 9. децембра 2022, 93 од 27. октобра 2023, 116 од 26. децембра 2023 и 83 од 26. септембра 2025.)
- да члан домаћинства има остварено право на новчану социјалну помоћ или увећану новчану социјалну помоћ или дечији додатaк или увећани додатак за помоћ и негу другог лица (на основу службеног акта којим се утврђује право на новчану социјалну помоћ или увећану новчану социјалну помоћ или дечији додатак или увећани додатак за помоћ и негу другог лица);
- да члан домаћинства има остварено право на најнижу пензију у складу са Законом о пензијском и инвалидском осигурању и закључен уговор о снабдевању електричном енергијом на име тог члана домаћинства, односно евидентираност тог члана домаћинства код снабдевача као крајњег купца електричнe енергијe;
- да је члан домаћинства корисник привремене накнаде – инвалид рада друге и треће категорије инвалидности, односно преостале радне способности (у складу са законом којим се уређују пензијско и инвалидско осигурање);
- да је члан домаћинства инвалидно дете – корисник привремене накнаде код Републичког фонда за пензијско и инвалидско осигурање, а који имају пребивалиште на територији Републике Србије;
- да је објекат легално изграђен;
- да је подносилац пријаве:
а) власник објекта, или
б) корисник објекта односно члан уже породице, тј. брачни друг, дете, брат, сестра, родитељ, деда, баба, усвојилац, усвојеник или старатељ власника објекта и да има пријаву боравка на адреси објекта и приложену сагласност власника објекта;
- да станују у објекту.
III.КОРИСНИЦИ БЕСПОВРАТНИХ СРЕДСТАВА ИЗ КАТЕГОРИЈЕ ОСТАЛИХ ГРАЂАНА
Крајњи корисници бесповратних средстава су грађани који испуњавају следеће услове:
- да су власници објекта, или;
- корисници објекта са пријавом боравка на адреси објекта и приложеном писаном сагласности власника објекта;
- да је породична кућа или стан који пријављују за енергетску санацију (у даљем тексту објекат) легално изграђен ;
IV.ВИСИНА БЕСПОВРАТНИХ СРЕДСТАВА
Укупнa бесповратна средства за категорију осталих грађана које општина заједно са средствима Министарства додељује путем овог позива износе 10.000.000,00 милиона динара.
Све уредне пријаве из категорије социјално рањивих грађана које буду поднете у року наведеном у одељку XIII. став 1. биће суфинансиране додатним бесповратним средствима Министарства.
Општина има право да повећа износ бесповратних средстава из става 1. овог одељка у складу са уговором о суфинансирању програма енергетске санацијe закљученим са Министарством рударства и енергетике.
За сваку од мера енергетске санације ограничена су максимална укупна средства подстицаја, а крајњи корисник је дужан да обезбеди разлику до пуног износа укупне вредности.
Максимални удео бесповратних средстава за појединачне мере из одељка I. Јавног позива износи до 50% од укупне вредности пројекта .
Поред могућности пријаве за појединачну меру/мере грађани имају могућност
пријаве за један од пакета мера са вишим уделом бесповратних средстава. Предвиђена су три пакета мера: Основни, Стандардни и Напредни. Смисао Основног пакета је
додатни подстицај смањењу потрошње енергије за грејање. Применом Стандардног пакета додатно се подстиче смањење загађења ваздуха и емисије СО2, док се у напредним пакету највиши удео бесповратних средстава даје за примену соларне
енергије као обновљивог вида енергије. Максимални удео бесповратних средстава за пакете износи:
- Основни пакет обухвата примену најмање две мере из одељка I. тач. 1), 2) и 3) Јавног позива и ако је предвиђено меру израду техничке документације из одељка I. тачка 10) Јавног позива. За примену основног пакета мера предвиђено је одобравање бесповратних средстава крајњем кориснику до 55% од укупне вредности пројекта;
- Стандардни пакет чини Основни пакет коме је придодата мера 4) или мера 5) или мера 6) и/или 7) из одељка I. Јавног позива. За примену стандардног пакета мера предвиђено је одобравање бесповратних средстава крајњем кориснику до 60% од укупне вредности пројекта;
- Напредни пакет чини Стандардни пакет коме је придодата мера 8) и/или мера 9) из одељка Јавног позива. За примену напредног пакета мера предвиђено је одобравање бесповратних средстава крајњем кориснику до 65% од укупне вредности пројекта;
Максимални удео бесповратних средстава лица из социјално рањивих категорија за појединачне мере из одељка I. Јавног позива износи до 90% од укупне вредности пројекта.
Крајњи корисник из социјално рањивих категорија се може пријавити искључиво за једну самосталну меру.
Максимални износи бесповратних средстава по мерама енергетске ефикасности и пакетима ( са израдом техничке документације ако је потребна) дати су у Табели 1, Табели 2, Табели 3. и Табели 4. одвојено за породичне куће и за станове:
Табела 1. – Максимални износи бесповратних средстава по мерама енергетске ефикасности и пакетима ( са израдом техничке документације ако је потребна) за породичне куће за категорију осталих грађана
|
МЕРЕ ЕНЕРГЕТСКЕ САНАЦИЈЕ из одељка I. Јавног позива |
МАКСИМАЛНИ ИЗНОСИ БЕСПОВРАТНИХ СРЕДСТАВА | ||||
| Појединачна мера
(макс.50%) |
Основни пакет
(макс.55%) |
Стандардни пакет (макс.
60%) |
Напредни пакет
(макс.65%) |
||
| 1) | Замена спољних прозора и врата | 170.000 | 187.000 | 204.000 | 221.000 |
| 2) | Изолација фасаде | 320.000 | 352.000 | 384.000 | 416.000 |
| 3) | Изолација крова | 170.000 | 187.000 | 204.000 | 221.000 |
| 4) | Уградња котла на гас | 95.000 | 114.000 | 123.500 | |
| 5) | Уградња котла на пелет | 140.000 | 168.000 | 182.000 | |
|
6) |
Уградња топлотне пумпе: | ||||
| Ваздух-ваздух | 150.000 | 180.000 | 195.000 | ||
| Ваздух-вода | 370.000 | 444.000 | 481.000 | ||
| Вода-вода | 370.000 | 444.000 | 481.000 | ||
| Земља-вода | 370.000 | 444.000 | 481.000 | ||
|
7)* |
Замена или уградња нове инсталације | 130.000 | 156.000 | 169.000 | |
| 8) | Уградња соларних колектора за припрему
ПТВ |
130.000 | 169.000 | ||
|
9) |
Уградња соларних панела за електричну енергију | 440.000 | 572.000 | ||
|
10)** |
Израда техничке документације: | ||||
| а)Идејни пројекат енергетске санације ( архитектура/машинство ) | 20.000 | 22.000 | 24.000 | 26.000 | |
| б)Катастарско-топлографски план | 10.000 | 11.000 | 12.000 | 13.000 | |
| в)Елаборат енергетске ефикасности | 18.000 | 19.800 | 21.600 | 23.400 | |
| г)Технички опис и попис радова | 9.000 | 9.900 | 10.800 | 11.700 | |
| д)Енергетски пасош | 10.000 | 11.000 | 12.000 | 13.000 | |
Напомене:
*Мера замена или уградња нове инсталације грејања не може бити примењена самостално већ искључиво уз неку од мера 4), 5) или 6), без обзира да ли се подноси пријава за појединачну меру/мере или пакет мера.
**Мера израде техничке документације не може бити примењена самостално, већ искључиво уз неку од мера 1)-6) или 8). У том случају додељују се бесповратна средства без обзира да ли се ова мера примењује уз појединачну меру 1)-6) или 8) или у оквиру
Пакета. Мера израде техничке документације може се састојати из више наведених делова а)-д) према важећој законској регулативи, с тим што је субвенцију могуће одобрити за највише један елаборат енергетске ефикасности и један енергетски пасош који морају обухватити стање пре и после енергетске санације. Крајњи корисник је у обавези да достави Комисији израђену техничку документацију у електронској форми ради архивирања и извештавања Јединици за имплементацију Пројекта „Чиста енергија и енергетска ефикасности за грађане“ образовану од стране Министарства рударства и енергетике (у даљем тексту: ЈИП).
Табела 2. Максимални износи бесповратних средстава по мерама енергетске ефикасности за социјално рањиве категорије (са израдом техничке документације ако је потребна) за породичне куће
| МЕРЕ ЕНЕРГЕТСКЕ
САНАЦИЈЕ из одељка I. Јавног позива |
МАКСИМАЛНИ ИЗНОСИ БЕСПОВРАТНИХ СРЕДСТАВА | |
| Појединачна мера (макс.90%) | ||
| 1) | Замена спољних прозора и врата | 306.000 |
| 2) | Изолација фасаде | 576.000 |
| 3) | Изолација крова | 306.000 |
| 4)5) | Уградња котла на гас | 171.000 |
| Уградња котла на пелет | 252.000 | |
| 6) | Уградња топлотне пумпе
ваздух-ваздух |
270.000 |
| 7)* | Замена или уградња нове инсталације | 234.000 |
| 8)** | Израда техничке документације | |
| а)Идејни пројекат енергетске санације ( архитектура/машинство ) | 36.000 | |
| б)Катастарско-топлографски план | 18.000 | |
| в)Елаборат енергетске ефикасности | 32.400 | |
| г)Технички опис и попис радова | 16.200 | |
| д)Енергетски пасош | 18.000 | |
Напомене:
*Мера замена или уградња нове инсталације грејања не може бити примењена самостално већ искључиво уз неку од мера 4) или 5), без обзира да ли се подноси пријава за појединачну меру.
** Мера израде техничке документације не може бити примењена самостално, већ искључиво уз неку од мера 1)-5). Мера израде техничке документације може се састојати из више наведених делова а)-д) према важећој законској регулативи, с тим што је субвенцију могуће одобрити за највише један елаборат енергетске ефикасности и један енергетски пасош који морају обухватити стање пре и после енергетске санације. Крајњи корисник је у обавези да достави Комисији израђену техничку документацију у електронској форми ради архивирања и извештавања ЈИП.
Табела 3. – Максимални износи бесповратних средстава по мерама енергетске ефикасности ( са израдом техничке документације ако је потребна) за станове за категорију осталих грађана
|
МЕРЕ ЕНЕРГЕТСКЕ САНАЦИЈЕ из одељка I. Јавног позива |
МАКСИМАЛНИ ИЗНОСИ
БЕСПОВРАТНИХ СРЕДСТАВА |
|
| 1) | Замена спољних прозора и врата | 150.000 |
| 4) | Уградња котла на гас | 90.000 |
|
6) |
Уградња топлотне пумпе | |
| Ваздух-ваздух | 120.000 | |
| Ваздух-вода | 350.000 | |
|
7)* |
Замена или уградња нове инсталације | 120.000 |
|
10)** |
Израда техничке документације | |
| а)Идејни пројекат енергетске санације ( архитектура/машинство ) | 20.000 | |
| б)Катастарско-топлографски план | 10.000 | |
| в)Елаборат енергетске ефикасности | 18.000 | |
| г)Технички опис и попис радова | 9.000 | |
| д)Енергетски пасош | 10.000 | |
Напомене:
*Мера замена или уградња нове инсталације грејања не може бити примењена самостално већ искључиво уз неку од мера 4) или 6), када се подноси пријава за појединачну меру/мере.
**Мера израде техничке документације не може бити примењена самостално, већ искључиво уз неку од мера 1), 4) и 6) Мера израде техничке документације може се састојати из више наведених делова а)-д) према важећој законској регулативи, с тим што је субвенцију могуће одобрити за највише један елаборат енергетске ефикасности и један енергетски пасош који морају обухватити стање пре и после енергетске санације. Крајњи корисник је у обавези да достави Комисији израђену техничку документацију у електронској форми ради архивирања и извештавања ЈИП.
Износ бесповратних средстава за појединачну меру или за меру укључену у пакет се израчунава на основу максималног удела бесповратних средстава (појединачна мера/мере 50%, основни пакет 55%, стандардни пакет 60% и напредни пакет 65%), али не може бити већи од наведених максималних износа тих средстава по мерама и пакетима енергетске ефикасности из Табеле 1. и Табеле 2.
Табела 4. – Максимални износи бесповратних средстава по мерама енергетске ефикасности за социјално рањиве категорије (са израдом техничке документације ако је потребна) за станове
|
МЕРЕ ЕНЕРГЕТСКЕ САНАЦИЈЕ из одељка I. Јавног позива |
МАКСИМАЛНИ ИЗНОСИ
БЕСПОВРАТНИХ СРЕДСТАВА |
|
| Појединачна мера (макс.90%) | ||
| 1) | Замена спољних прозора и врата | 270.000 |
| 2) | Уградња котла на гас | 162.000 |
| 3)* | Уградња топлотне пумпе
ваздух-ваздух |
216.000 |
| 4) | Замена или уградња нове инсталације | 216.000 |
| Израда техничке документације | ||
|
5)** |
а)Идејни пројекат енергетске санације ( архитектура/машинство ) | 36.000 |
| б)Катастарско-топографски план | 18.000 | |
| в)Елаборат енергетске ефикасности | 32.400 | |
| г)Технички опис и попис радова | 16.200 | |
| д)Енергетски пасош | 18.000 | |
Напомене:
*Мера замена или уградња нове инсталације грејања не може бити примењена самостално већ искључиво уз меру 2) или меру 3) када се подноси пријава за појединачну меру/мере.
** Мера израде техничке документације не може бити примењена самостално, већ искључиво уз неку од мера 1), 2) или 3). Мера израде техничке документације може се састојати из више наведених делова а)-д) према важећој законској регулативи, с тим што је субвенцију могуће одобрити за највише један елаборат енергетске ефикасности и један енергетски пасош који морају обухватити стање пре и после енергетске санације. Крајњи корисник је у обавези да достави Комисији израђену техничку документацију у електронској форми ради архивирања и извештавања ЈИП.
Износ бесповратних средстава се израчунава на основу максималног удела бесповратних средстава (субвенција до 90% од укупне вредности за примену мере за социјално рањиве категорије), али не може бити већи од наведених максималних износа тих средстава по мерама из Табеле 2. и Табеле 4.
V.УСЛОВИ ЗА ДОДЕЛУ БЕСПОВРАТНИХ СРЕДСТАВА ПОДСТИЦАЈА ЗА ЕНЕРГЕТСКУ САНАЦИЈУ СТАМБЕНИХ ОБЈЕКТА ЗА КАТЕГОРИЈУ ОСТАЛИХ ГРАЂАНА
Област енергетске ефикасности у зградарству регулисана је Законом о планирању и изградњи и пратећим правилницима.
Крајњи корисник који станује у породичној кући има право да се пријави за максимално две појединачне мере из тач. 1)-6) из одељка I. Јавног позива или за пакет мера из одељка III, став 5.
Крајњи корисник који станује у стану има право да се пријави за максимално две појединачне мере из тач. 1), 4) и 6) из одељка I. Јавног позива.
За меру из поглавља I. тачкa 2) Јавног позива средства подстицаја за термичку изолацију неће се одобравати за појединачне етаже стамбених објеката сем ако није извршена енергетска санација одређене етаже. Уколико стамбени објекат има два или више власника, пријаву подноси један од власника уз писану сагласност осталих власника. Сутерени чији је фасадни зид обложен каменом или сличним материјалом не морају се термички изоловати.
Двојни објекти различитих власника као и објекти у низу третирају се као засебни објекти.
За меру из поглавља I. тач. 1) Јавног позива средства ће се одобравати за замену комплетне дотрајале столарије са челичним или дрвеним профилима. Изузетно, за стамбене објекте са више етажа једног власника, средства се могу користити за замену столарије на једној или свим етажама с тим да замена столарије на свакој од етажа мора бити комплетна.
Средства се неће одобравати за набавку улазних врата и прозора стамбених објеката који нису у директној вези са грејаним простором.
За меру из поглавља I. тачкa 4) Јавног позива, средства подстицаја се могу доделити искључиво, ако је већ уграђена унутрашња и спољна гасна инсталација или постоји решења о одобрењу извођења радова или неки други акт којим надлежни орган одобрава извођење радова на спољној и унутрашњој гасној инсталацији до новог котла који се уграђује.
Неће се одобравати додела бесповратних средстава за замену постојећих грејача простора (котао и пећ) на биомасу (пелет, брикет и сечка) Средства се неће одобравати за енергетску санацију пословног простора или било каквог другог нестамбеног простора.
У случају једностраног раскида тројног уговора са привредним субјектом и градом/општином од стране крајњег корисника, крајњи корисник губи право поновног конкурисања за добијање бесповратних средстава у оквиру Пројекта ,,Чиста енергија и енергетска ефикасност за грађане”, осим у случају када је уговор раскинут због одбијања захтева привредног субјекта да се повећа износ предрачуна из пријаве на Јавни позив или других околности које су довеле до раскида, а на које крајњи корисник није могао да утиче.
Крајњи корисник има право да поднесе само једну пријаву, при чему пријава може обухватити више појединачних објеката, на истој локацији и на истој катастарској парцели, при чему максимални износ бесповратних средстава по мерама енергетске ефикасности не може бити већи од износа наведених у Табелама бр. 1-4
Крајњем кориснику се могу доделити највише два пута бесповратна средства у оквиру Пројекта „Чиста енергија и енергетска ефикасности за грађане“ и то једном годишње у оквиру једног јавног позива. Крајњем кориснику се током трајања Пројекта не могу два
пута доделити бесповратна средства за меру под тачком 9) у одељку I.
У случају смрти власника, односно подносиоца пријаве за доделу бесповратних средстава, право преузимања уговорних обавеза могу остварити законски наследници на основу оставинског решења.
У случају пријаве санације већег броја објеката на истој локацији и катастарској парцели, потрошња на сваком мерном уређају мора бити већа од 80 KWh.
Уколико се очитавање потрошње не врши на месечном нивоу, израчунава се просечна месечна потрошња, која мора износити преко 80 KWh.
VI.УСЛОВИ ЗА ДОДЕЛУ БЕСПОВРАТНИХ СРЕДСТАВА ПОДСТИЦАЈА ЗА ЕНЕРГЕТСКУ САНАЦИЈУ СТАМБЕНИХ ОБЈЕКТА ЗА СОЦИЈАЛНО РАЊИВЕ КАТЕГОРИЈЕ
Област енергетске ефикасности у зградарству регулисана је Законом о планирању и изградњи и пратећим правилницима.
Уколико стамбени објекат има два или више власника, пријаву подноси један од власника уз писану сагласност осталих власника. Сутерени чији је фасадни зид обложен каменом или сличним материјалом не морају се термички изоловати.
Двојни објекти различитих власника као и објекти у низу третирају се као засебни објекти.
За меру из поглавља I. тачкa 1) Јавног позива средства ће се одобравати за замену комплетне или појединачне дотрајале столарије са челичним или дрвеним профилима.
Средства се неће одобравати за набавку улазних врата стамбених објеката која не одвајају грејани од негрејаног простора.
За меру из поглавља I. тачкa 4) Јавног позива, средства подстицаја се могу доделити искључиво ако је већ уграђена унутрашња и спољна гасна инсталација или постоји решење о одобрењу извођења радова или неки други акт којим надлежни орган одобрава извођење радова на спољној и унутрашњој гасној инсталацији до новог котла који се уграђује.
Неће се одобравати додела бесповратних средстава за замену постојећих грејача простора (котао и пећ) на на биомасу (пелет, брикет и сечка).
Средства се неће одобравати за енергетску санацију пословног простора или било каквог другог нестамбеног простора.
Крајњи корисник има право да поднесе само једну пријаву, при чему пријава може обухватити више појединачних објеката, на истој локацији и на истој катастарској парцели.
У случају једностраног раскида тројног уговора са привредним субјектом и градом/општином од стране крајњег корисника, крајњи корисник губи право поновног конкурисања за добијање бесповратних средстава у оквиру Пројекта ,,Чиста енергија и енергетска ефикасност за грађане”, осим у случају када је уговор раскинут због одбијања захтева привредног субјекта да се повећа износ предрачуна из пријаве на Јавни позив или других околности које су довеле до раскида, а на које крајњи корисник није могао да утиче.
Крајњем кориснику се могу доделити највише два пута бесповратна средства у оквиру Пројекта „Чиста енергија и енергетска ефикасности за грађане“ и то једном годишње у оквиру једног јавног позива.
VII. УСЛОВИ ПРИЈАВЕ НА ЈАВНИ ПОЗИВ ЗА КАТЕГОРИЈУ ОСТАЛИХ ГРАЂАНА
Право учешћа на Јавном позиву имају грађани који испуњавају следеће услове:
- да је објекат легално изграђен;
- да је подносилац пријаве:
- власник објекта, или;
- корисник објекта са пријавом боравка на адреси објекта и приложеном писаном сагласности власника објекта;
- да се у објекту станује током целе године.
VIII. УСЛОВИ ПРИЈАВЕ НА ЈАВНИ ПОЗИВ ЗА СОЦИЈАЛНО РАЊИВЕ КАТЕГОРИЈЕ
Право учешћа на Јавном позиву имају крајњи корисници који испуњавају услове из oдељка II.
- IX. НЕПРИХВАТЉИВИ ТРОШКОВИ
Неприхватљиви трошкови – Трошкови који неће бити финансирани овим јавним позивом су:
- трошкови радова, набавка материјала и опрема који настану пре првог обиласка комисије за реализацију мера енергетске санације града/општине (у даљем тесту: Комисија);
- трошкови који су у вези са набавком опреме: царински и административни трошкови;
- трошкови у вези са одобравањем и спровођењем кредитног задужења: трошкови одобравања кредита, трошкови камата, трошкови кредитног бироа, трошкови осигурања кредита и сл;
- рефундација трошкова за већ набављену опрему и извршене услуге (плаћене или испоручене);
- трошкови за набавку опреме коју крајњи корисник сам производи или услуге које извршава.
Други трошкове који нису у складу са мерама енергетске санације.
- X. ОБАВЕЗНА ДОКУМЕНТАЦИЈА УЗ ПРИЈАВУ НА ЈАВНИ ПОЗИВ ЗА КАТЕГОРИЈУ ОСТАЛИХ ГРАЂАНА
Пријава на јавни позив обавезно садржи:
- потписан и попуњен Пријавни образац за суфинансирање мера енергетске ефикасности (Прилог 1) са попуњеним подацима о мери/пакету за који се конкурише и о стању грађевинских (фасадних) елемената и грејног система објекта;
- доказ о власништву:
- Извод из листа непокретности/ уговор о купопродаји/уговор о поклону/правноснажно оставинско решење или други одговарајући документ из кога се несумњиво може утврдити власник објекта,
- Уколико више лица имају право сусвојине на објекту, потребно је доставити изјаве сагласности свих сувласника објекта, приликом пријаве.,
- уколико пријаву подноси корисник објекта, неопходно је да достави пријаву пребивалишта на адреси објекта који пријављује и писану сагласност власника објекта;
- доказ о легалности објекта:
- Употребна дозвола, или
- Решење о озакоњењу, или
- Извод из листа непокретности из кога произилази да је објекат уписан у складу са прописима о изградњи или
- Уверење одељења надлежног за имовинско-правне послове ЈЛС/извод из листа непокретности да је објекат изграђен пре доношења прописа о изградњи објекта
- фотокопију личне карта подносиоца пријаве;
- фотокопију рачуна за утрошену електричну енергију у претходном месецу, ради доказа да се у пријављеном стамбеном објекту/објектима станује током целе године, (минимална потрошња не може бити мања од 80 kWh месечно по мерном месту а уколико се очитавање потрошње не врши на месечном нивоу, израчунава се просечна месечна потрошња, која мора износити преко 80 KWh).
- За меру из поглавља I. тачкa 4) Јавног позива решење о одобрењу извођења радова или неки други акт којим надлежни орган одобрава извођење радова на унутрашњој гасној инсталацији до новог котла који се уграђује у случају да спољна и унутрашња гасна инсталација није претходно уграђена;
- За меру из поглавља тачкa 4) Јавног позива уколико се врши замена постојећег котла, документ (гарантни лист, рачун, фотографија типске плочице на уређају или друго) који недвосмислено доказује на основу датума производње или уградње да је уграђен у периоду дужем од 15 година од објављивања овог Јавног позива;
- предмер и предрачун/ профактура за материјал и опрему са уградњом издата од привредног субјекта са листе директних корисника (привредних субјеката) коју је објавило/ла Град/Општина, издата након објављивања јавног позива, као и атесте/извештаје који доказују испуњеност минималних услова енергетске ефикасности из одељка I.;
- Оверен и потписан важећи ценовник роба и услуга директног корисника на основу кога је дата профактура из тачке 8) овог одељка
- доказ да су измирени доспели локални јавни приходи или да нема доспелих неизмирених обавеза у складу са решењем о одлагању дугованог пореза (уверење ЛПА Општинске управе општине Топола).
Напомена: грађани нису у обавези да достављају документацију која је јавно доступна (нпр. Извод из листа непокретности).
XI.ОБАВЕЗНА ДОКУМЕНТАЦИЈА УЗ ПРИЈАВУ НА ЈАВНИ ПОЗИВ ЗА СОЦИЈАЛНО РАЊИВЕ КАТЕГОРИЈЕ
Пријава на јавни позив обавезно садржи:
- потписан и попуњен Пријавни образац за суфинасирање мера енергетске ефикасности (Прилог 1) са попуњеним подацима о мерама за коју се конкурише и о стању грађевинских (фасадних) елемената и грејног система објекта;
- доказ о власништву:
- Извод из листа непокретности/ уговор о купопродаји/уговор о поклону/правноснажно оставинско решење или други одговарајући документ из кога се несумњиво може утврдити власник објекта,
- Уколико више лица имају право сусвојине на објекту, потребно је доставити изјаве сагласности свих сувласника објекта, приликом пријаве,
- уколико пријаву подноси корисник објекта, неопходно је да достави писану сагласност власника објекта из одељка II. тачка 3. подтачка б.
- доказ о легалности објекта:
- Употребна дозвола, или
- Решење о озакоњењу, или
- Извод из листа непокретности из кога произилази да је објекат уписан у складу са прописима о изградњи;
- Уверење одељења надлежног за имовинско-правне послове ЈЛС/извод из листа непокретности да је објекат изграђен пре доношења прописа о изградњи објекта.
- Уверење/Пријава о пребивалишту којим се доказује да крајњи корисник станује у објекту;
- У случају да крајњи корисник није власник објекта, доказ да је члан уже породице;
- фотокопију личне карта подносиоца пријаве;
- За меру из поглавља I. тачкa 4) Јавног позива решење о одобрењу извођења радова или неки други акт којим надлежни орган одобрава извођење радова на унутрашњој гасној инсталацији до новог котла који се уграђује у случају да спољна и унутрашња гасна инсталација није претходно уграђена;
- За меру из поглавља тачкa 4) Јавног позива уколико се врши замена постојећег котла, документ (гарантни лист, рачун, фотографија типске плочице на уређају или друго) који недвосмислено доказује на основу датуме производње или уградње да је уграђен у периоду дужем од 15 година од објављивања овог Јавног позива;
- предмер и предрачун/ профактура за материјал и опрему са уградњом издата од привредног субјекта са листе директних корисника (привредних субјеката) коју је објавило/ла Град/Општина, издата након објављивања јавног позива, као и атесте/извештаје који доказују испуњеност минималних услова енергетске ефикасности из одељка I.;
- акт надлежног државног органа којим се потврђује статус социјално рањиве категорије из поглавља II. За кориснике најниже пензије у складу са законом о ПИО, фотокопија пензионог чека из претходног месеца и фотокопија закљученог уговора о снабдевању електричном енергијом на име тог члана домаћинства,
односно евидентираност тог члана домаћинства код снабдевача као крајњег купца електричнe енергијe.“
- Оверен и потписан важећи ценовник роба и услуга директног корисника на основу кога је дата профактура из тачке 11) овог одељка
- доказ да су измирени доспели локални јавни приходи или да нема доспелих неизмирених обавеза у складу са решењем о одлагању дугованог пореза (уверење ЛПА Општинске управе општине Топола).
Напомена: грађани нису у обавези да достављају документацију која је јавно доступна (нпр. Извод из листа непокретности и решење о статусу енергетски угроженог купца).
XII. ПРЕУЗИМАЊЕ ДОКУМЕНТАЦИЈЕ ЗА ЈАВНИ ПОЗИВ
Конкурсна документација за Јавни позив може се преузети на интернет страници Општине Топола, или на пријавници општине, и садржи:
Јавни позив
- Прилог 1:Пријавни образац за категорију осталих грађана
- Прилог 1а:Пријавни образац за социјално рањиве категорије
- Прилог 2: Листа привредних субјеката
- Прилог 3: Изјава о обради података
- Прилог 4: Изјава о сагласности за обраду података о личности
- Прилог 5: Жалбени образац
XIII. МЕСТО И РОК ДОСТАВЉАЊА ПРИЈАВА
Крајњи рок за пријем пријава социјално рањивих грађана је_________ (45. дан од дана објављивања позива, с тим да уколико крајњи рок пада у недељу или други дан када се по закону не ради, помера се на први наредни радни дан).
Пријаве осталих грађана ће се примати до__________(45. дан од дана објављивања позива, с тим да уколико крајњи рок пада у недељу или други дан када се по закону не ради, помера се на први наредни радни дан) или до утрошка средстава из одељка IV. став 1. Јавног позива, .
Попуњени, потписани и одштампани пријавни образац и документација из поглавља VII. Јавног позива достављају се у затвореној коверти са назнаком: „ПРИЈАВА ЗА ЈАВНИ ПОЗИВ за суфинансирање мера енергетске санације породичних кућа и станова на територији града/општина за 2025. годину – НЕ ОТВАРАТИ”, са пуном адресом пошиљаоца на полеђини коверте.
Лично се може поднети само једна пријава.
Пријаве се могу поднети десетог дана од дана објављивања Јавног позива, осим грађана из одељка XIV. став 3, с тим да се дан објављивања не урачуна у овај рок, а уколико десети дан од дана објављивања Јавног позива пада у недељу или други дан када се по закону не ради, пријаве се подносе првог наредног радног дана,
Све пријаве које се поднесу пре ______________(навести датум) се неће узимати у разматрање, изузев за грађане из одељка XIV. став 3, .
За све додатне информације и обавештења у вези Јавног позива можете се обратити на контакт телефон 0346811008 и мобилни 064 8614110 и електронску адресу: e-mail: gradjevinskainspekcija@topola.com
Сва питања и одговори биће објављени на интернет страници Општине.
XIV. УТВРЂИВАЊЕ ИСПУЊЕНОСТИ УСЛОВА ЗА ДОДЕЛУ СРЕДСТАВА
Комисија утврђује испуњеност услова за доделу бесповратних средстава на основу прегледа поднете документације из поглавља X. и XI. Јавног позива и теренског обиласка ради увида у стање објекта и проверу података у пријави на Јавни позив.
Бесповратна средства за категорију осталих грађана из одељка III. Јавног позива се додељују према критеријуму редоследа пријема пријава које испуњавају услове Јавног позива, односно према датуму и времену пријема.
Грађани из категорије осталих грађана који су поднели исправне пријаве у претходном јавном позиву за суфинансирање мера енергетске санације породичних кућа и станова у оквиру пројекта “Чиста енергија и енергетска ефикасност за грађане”, али због недостатка средстава нису добили субвенције имаће предност у додели бесповратних средстава уколико се пријаве у року од 10 дана од дана објављивања овог јавног позива (обавезa Комисије je да на транспарентан начин објави решење са претходног јавног позива у оквиру пројекта “Чиста енергија и енергетска ефикасност за грађане” из кога се види листа пријава које су биле уредне, али није било довољно бесповратних средстава да се суфинансирају).
Формирају се две листе пријава, за категорију социјално рањивих грађана и категорију осталих грађана. У току поступка утврђивања испуњености услова Комисија може од подносиоца пријаве, према потреби, затражити додатну документацију и информације.
- XV. ОДОБРАВАЊЕ БЕСПОВРАТНИХ СРЕДСТАВА ЗА ФИНАНСИРАЊЕ ПРОЈЕКАТА ЕНЕРГЕТСКЕ САНАЦИЈЕ
Комисија решењем утврђује испуњеност услова за доделу средстава и обавештава подносиоце пријава.
На решење из става 1. овог члана којим је утврђено да нису испуњени услови за доделу бесповратних средстава, подносилац пријаве има право приговора Комисији у року од осам дана од дана пријема решења.
Комисија је дужна да одлучи по приговорима из става 2. овог члана у року од 15 дана од дана пријема приговора, и о томе обавести подносиоца пријаве.
У случају одбијања приговора из става 2. овог члана подносилац пријаве има право да поднесе приговор већу општине у року од 8 дана од дана пријема одлуке по
приговору из става 2. овог члана.
Општинско веће је дужно да одлучи по приговорима из става 4. овог члана у року од 15 дана од дана пријема приговора и о томе обавести ЈИП.
Листе домаћинстава којима су решењем из става 1. овог члана одобрена средства за финансирање програма биће објављена на интернет страници:општине Топола https://topola.rs/
XVI. НАЧИН РЕАЛИЗАЦИЈЕ ДОДЕЉЕНИХ СРЕДСТАВА
Комисија ће обезбедити активну комуникацију са ЈИП и одговарати на захтеве у смислу обезбеђивања примене стандарда Међународне банке за обнову и развој у испуњавању обавеза јединице локалне самоуправе (градске општине) дефинисаних у следећим документима:
- Правилник о раду на пројекту“;
- „План ангажовања заинтересованих страна“;
- „План преузимања обавеза из области животне средине и социјалних питања (ESCP)“;
- Оквир за управљање заштитом животне средине и социјалним утицајима пројекта (ESMF)“ и
- „Контролна листа плана за управљање животном средином и социјалним питањима (ESMP)“;
- Жалбени механизам за пројекат.
Сва документа су доступна на интернет страници Министарства
Након донетог решења из поглавља X. став 1. Јавног позива којим се одобравају средства за финансирање пројеката енергетске санације потписује се тројни уговори између општине/града, привредног субјекта и домаћинства о реализацији пројекта енергетске санације.
Општина/град ће вршити пренос средстава искључиво привредним субјектима, а не домаћинствима, након што домаћинство уплати привредном субјекту целокупну своју обавезу и након завршетка реализације пројекта енергетске санације, односно након изведених радова на објекту.
Услов да се пренесу средства привредном субјекту из става 4. овог поглавља је извештај Комисије о обиласку објекта након завршених радова који треба да утврди да ли су радови изведени како је предвиђено предмером и предрачуном који је домаћинство предало приликом пријаве на овај јавни позив.
